Podmínky stability


Vliv polohy těžiště na vozidlo (faktor statické stability)

Stabilita na příčném svahu

Zde jsou řešeny případy příčného smyku a mezní hodnoty převrácení vozidla. 

Pro výpočty byly zvoleny 4 různé modely vozů - SUV, sedan, sportkombi a vozy s aktivním náklonem podvozku (tilting)


Zadáme-li do vzorce f = 0,8 - součinitele tření běžné pneu, dostaneme hodnotu alfa = 38 st. max

V tomto svahu se dostává vozidlo do bočního smyku.

Tento úhel svahu je pro hodnotu hranice smyku pro porovnávaná vozidla stejný, protože zde hraje roli pouze jakost povrchu styčných ploch vozovky a pneumatik.

Pro SUV, které mají běžný rozchod kol 1530 mm a výšku těžiště ht až 700 mm nad zemí platí:

1,53/1,4 = tg - 1,09 = alfa - 47 st.max.




Další k porovnání je MB řady S (vozidlo s širším rozchodem kol 1640mm, ale se stejným ht = 600), které má hodnoty

1,64/1,2 = 53 st.max.

Vozidlo se převrátí ve svahu


Zadáme tyto vozy s konkrétními parametry - výškou těžiště a rozchodem kol do vzorců.
Aby nedošlo k převrácení, musí být klopný moment
G x sin alfa x ht menší, než stabilizační moment
G x cos alfa x B/2.
Z toho plyne tg alfa musí být menší, než B/2ht.



Pro Škodu superb (vozidlo běžných rozměrů s ht = 600) platí 

1,53/1,2 = 51 st.max



Pro vozy s naklápěcím podvozkem (verze klasik se stejným B - 1530mm jako běžný sedan a ht - 500mm) s posunem polohy těžiště bude platit

(1,53´+0,26) / 2 x (0,5-0,04) = 1,79/0,92 = 62 st.max!

Z hlediska bezpečnosti je důležité, aby vozidlo dostalo dříve smyk, než se převrátí!


           SUV                                   Sedan

          Sport kombi                      Tilting klasik

Použitím pneu f - 1,5 u Tiltingu se posouvá hranice smyku k hranici úhlu alfa-klop, což je u vozidel s menším rozdílem těchto hodnot (SUV a vozy s vyšším ht)  nevhodné!

           Stabilita v zatáčce

 m,G = hmotnost,  g = grav. zrychlení konst.,  B = rozchod kol,  v = rychlost vozidla,           ht = výška těžiště,  R = poloměr zatáčky.

Pro vybrané vozy platí:

Pro smyk i klopný moment zvolíme stejný poloměr zatáčky
R = 20m.

V smyk bude také v tomto případě při použití pneu s koeficientem f = 0,8 pro všechny čtyři modely shodný:


V smyk = 12,6m/s = 45,5km/h.

V (klop) pro SUV

(2 odmocnina) g x B x R/2 ht = (2 odmocnina) 10 x 1,53 x 2O/1,4 = 14,8m/s ´= 53km/h

.

V (klop) Š - Superb  (2 odmocnina) 10 x 1,53 x 20/1,2 = 15,96 = 57,5km/h

V (klop) pro MB - S (2 odmocnina) 10 x 1,64 x 20/1,2 = 16,5 = 59,5km/h



V (klop) pro Tilting (2odmocnina) 10 x 1,79 x 20/0,92 = 19,7 =  71km/h!


Rozhraní v-smyku a v-klop


Nastává opět rozdíl mezi hranicí smyku ovlivněnou jenom třecí silou pneu a rozhraním převrácení vozidla, které je dáno výškou těžiště a rozchodem kol.





U vozů SUV, které mají ht až o 100mm vyšší, než má průměrný sedan je rezerva (rozdíl mezi v - smyk a v-klop = 7 km/h) nejmenší, takže aby nedošlo v zatáčce k překlopení  mohou podle výpočtu použít pneu do f = 0,9 max.




Sedany jsou na tom o něco lépe, mohou jít výběrem obutí f = 1,0 teoreticky na  v-smyk = 50,9km/h, protože v-klop mají až na hranici 58km/h.


Sportovní vozy řady S mají výšku ht podobně jako sedany okolo 600mm, avšak rozchod kol větší - 1640mm. 


Protože mají v-klop na hranici 60km/h, tak je možno těmto vozidlum obout gumy s bočním f = až 1,2 a dosáhnout tak hodnoty smyku na 55km/h. Rezerva do v-klop pak bude 5 km/h.

ht a B/2 u podvozku s aktivním náklonem

Podobně jako příklon ve svahu ovlivńuje posun těžiště proti poloměru zatáčky její průjezd. U těchto podvozků bude ve verzi klasik hodnota ht v zatáčce 500-40, což je 0,46m a B = 1530+260, to je 1,79m


V tomto modelovém výpočtu máme v-klop = 71km/h a v-smyk nás posouvá díky pneu s bočním f = 1,5 na 62km/h.



(Aby vozy MB - S dosáhly stejné rychlosti v -klop v zatáčce, musely by mít rozchod kol 2,34m, což je o 700 mm více, než doposud. 

SUV s ht = 700mm by na hodnotu 71km/h potřebovaly B = 2,74m. To je za hranicí eu normy max. šířky os. vozidel). 


Pro přesnost výpočtů můžeme porovnat také možnosti vozů s naklápěním s hodnotami vozů F1. 

Výsledek je ve 2 rovinách:
Při stejné základní hodnotě ht (300mm) a rozdílné B/2 (+ 130mm) v zatáčce by šel tilting do vyšší hodnoty v-klop (98km/h), což je při max. hodnotě v-smyk (při f = 2,5 - extremně lepivé, které F1 používají) 80,5Km/h zbytečné.

Druhá možnost je ta, že vozy na aktivním podvozku mohou mít o daných B = 260mm menší rozchod kol / 2000 - 260 = 1740mm/, (snížení ht se tu nyní nepočítá, protože ht - 300mm bude na rovině vyšší a v zatáčce totožné 340 - 40) při zachování stejných rychlostí jako širší závodní auta, kde by platilo v-klop pro oba vozy 93km/h.

Obecně řečeno - monopost postavený na tomto podvozku - tilting 
"super sport" - může mít o 260 mm menší šířku a o 40 mm vyšší světlou výšku při stejně rychlém průjezdu zátočiny !

V kategorii sportovních vozů má předpoklady k vytvoření nových časových hodnot.

Hlavní vizí konstrukce podvozku je dynamický nárust kvality jízdních vlastností osobních a sportovních vozidel při zachování průměrné světlé výšky a šířky vozidla, resp. rozchodu kol. (tilting - klasik)

Meze převrácení jak ve svahu, tak v zatáčce jsou dány u jednotlivých vozidel pouze polohou těžiště a rozchodem kol.
To znamená, že vozy, které budou mít stejné tyto dva parametry a budou disponovat aktivním náklonem budou řádově ve 13% rychlostní výhodě v zatáčce oproti vozům bez náklonu.

(Celková hmotnost má pak zásadní vliv na akceleraci vozu).

Všechny tyto hodnoty jízdních vlastností podvozky tiltingu navýší při různých parametrech a rozměrech vozidel až o 33% !

v - klop tilt klasik / v - klop superb = 71/58 = 1,22

v - klop tilt klasik / v - klop SUV = 71 / 53 = 1,33 

To znamená, že běžný cestovní motocykl má v zatáčce mírnou výhodu oproti dvoustopým vozidlům s koeficientem tření f = 0,8. 

Jestliže automobily použijí pneu s f = 1,0 a větším, dostávají se do výhody dvoustopá vozidla !

Porovnání stability s jednostopými vozidly

Pro jednostopá vozidla platí v zatáčce vztah tg-alfa = v2 / r x g. 

Pro alfa - úhel náklonu 45´ , r - zatáčky také 20m platí: v2 = 1 x 2O X 10 

v = 14,14m/s = 51 km/h

Co udělá náklon 26´?

Pokud se v naší modelové zatáčce r = 20   přiblížíme s vozem s reverznim   náklonem k rychlosti 35km/h, bude platit stejná rovnice jako u motocyklu a pro úhel alfa - 26´ˇ  bude vozidlo v rovnovážném stavu.


Na posádku vozu bude tato rychlost v této zátočině působit stejně příjemně, jako na jezdce motocyklu.


Teprve po překonání dané rychlosti 35km/h začne působit na vozidlo větší odstředivá síla, která bude limitována až rychlostí v - smyk = 62km/h na pneu s bočním koeficientem tření f = 1,5 !

V současné době byl proveden výpočet kroutících momentů DC motorů náklonu s převody. Grafika sil bude znázorněna na technických stránkách prototypu.